Atentie la neatentie. Scaderea in greutate si abilitatea de a fi prezent in moment

Atentie la neatentie. Scaderea in greutate si abilitatea de a fi prezent in moment

scaderea in greutate

 

Fiecare suflet de pe acest pamant are nevoie de hrana pentru a supravietui. Insa omul este singura creatura care poate gasi hrana de care simte nevoia si altundeva decat in farfuria cu mancare.

De mici am invatat ca senzatia de foame ne produce stari de discomfort si ca mancarea, la randul ei, reuseste sa blocheze sau elimine aceasta stare negativa. Asadar, este firesc sa apelam la mancare in repetate randuri pentru a ne simti mai bine. Si totusi, ceea ce tanjim deseori nu are nicio legatura cu mancarea.

Cum ne putem astfel regla relatia cu mancarea pentru a face diferenta intre nevoia de hrana fizica sau spirituala? Prin a fi prezenti in actul mancatului.  

Ne complacem deseori situatiei de a nu fi prezenti in timp ce mancam pentru ca gasim nenumarate scuze pentru care este confortabil sa ramanem in aceasta situatie: sunt prea ocupat sa-mi fac timp 10 minute pentru fiecare masa, sunt prea obosit si ocupat ca sa schimb ceva la stilul meu de viata, nu am energia necesara sa investesc in a fi prezent cand mananc, oricum toata lumea mananca alimente nesanatoase si le mananca pe fuga, o sa incep sa mananc mai bine dupa ce trece situatia stresanta in care ma aflu acum, am prea multe lucruri pe cap si le planific mental in timp ce mananc, etc.

Totusi, atunci cand nu suntem prezenti in momentul mancatului, de regula consumam cantitati mari de alimente fara sa ne simtim satui, uitam sa constientizam gustul si consistenta lor, rontaim in fata televizorului, ignoram senzatia de foame sau de satietate, mancam ca raspuns la stres, mancam in timp de lucram, lasam emotiile sa ne controleze apetitul, mancam ca sa camuflam diferite senzatii interioare negative, si asa mai departe. Aceste comportamente ne pericliteaza sanatatea atat pe termen scurt- luare in greutate, senzatie de oboseala, balonare, cat si pe termen lung- dezvoltare de boli gastro-intestinale si boli cardio-vasculare.

Cea mai buna modalitate de a intelege ce inseamna a trai in prezent este de a experientia aceasta stare. In timp ce citesti acest text, cultivezi o stare de prezenta constienta (mindful). Toata dezordinea din minte s-a dispersat si atentia iti este devotata la a citi acest text. Pot fi nenumarate alte locuri unde iti poti directiona atentia insa in acest moment, tu blochezi orice stimul exterior pentru a-ti directiona atentia aici, acum. Asadar, pentru a intelege adevarata motivatie a comportamentelor tale, atentia ta trebuie sa se indrepte inspre acele ganduri si emotii legate de fiecare comportament si actiune a ta.

Civilizatiile antice cunosteau importanta unei minti limpezi si prezente. Tehnicile clasice de meditatie de tip „mindful” sunt utilizate in prezent si se bucura de o crescanda sustinere stiintifica, cu atat mai mult in domeniul mancatului „mindful”. Acesta reprezinta o stare de prezenta in actul mancarii, fara judecata (vai cat de mult mananc!) si etichetare (alimentele acestea sunt „rele” si pentru ca le consum eu sunt o persoana „slaba”).

Persoanele care isi dezvolta deprinderea de a fi prezente in moment sunt mai constiente si atente la ceea ce si cum mancanca si iau decizii mai bune legate de alimentele pe care le consuma. Practic, atunci cand esti prezent in actul mancarii creezi un canal intre sufletul, mintea si trupul tau; iar cand acest canal este deschis, poti constientiza cu acuratete pentru ce anume tanjesti- fie hrana fizica sau sufleteasca, si in acest fel iti poti furniza energia de care ai nevoie prin modalitatea potrivita.

Incearca la masa urmatoare sa mananci „mindful”. Cu totii am trait momentele in care punga de chipsuri a ajuns sa fie goala si sa nu ne dam seama cand s-a intamplat asta. Pentru a fi prezent in moment, e esential sa iti activezi toate simturile. Identifica gustul mancarii- sarat, dulce, amar, acru. Mananca cu atentie si constientizare. In loc sa prinzi cu degetele, sa duci mana la gura si sa inghiti aproape automat (in timp ce mana ta este deja, din nou, in punga cautand urmatorul chips), incearca sa privesti, sa simti gustul si sa savurezi. Observa forma alimentului, culoarea sa, textura sa, gustul si mirosul sau. Apoi, asculta sunetul pe care il face mestecatul alimentului si simte mirosul pe care il emana dupa ce l-ai mestecat. Simte textura alimentului intre degete si apoi pe limba. Care este diferenta?

Desi pare un proces obositor si consumator de timp, a fi prezent in actul mancarii are numeroase beneficii. Indiferent de ce mananci, ce stil de viata ai sau oricat de ocupat ai fi, indiferent daca vrei sa slabesti sau pur si simplu sa previ sau tratezi diverse afectiuni legate de alimentatie, abilitatea de a fi prezent in timp ce mananci poate fi dezvoltata si cizelata de fiecare dintre noi.

Si daca inca nu esti convins de utilitatea acestei tehnici alimentare, am sa-ti ofer rezultatele a doua cercetari care au evaluat importanta memoriei si atentiei in momentul mancarii in tratarea unor patologii. Studiul demarat de Rozin si colab. (1998) a aratat ca in absenta unei amintiri constiente de a fi savurat recent un aliment, persoanele cu amnezie tind sa consume multiple portii de mancare, in pofida senzatiei de satietate pe care corpul le-o confera dupa o masa. In acest sens, amintirea actului de a manca are un grad mai mare de predictibilitate a comportamentului alimentar decat semnalele fiziologice emise de corp in urma consumarii unor alimente. Mai mult, Robinson si colab. (2013) sustin ca abilitatea de a acorda atentie in actul mancarii influenteaza cantitatea de alimente consumate, bineinteles cu repercursiuni asupra scaderii in greutate sau mentinerii unei greutati optime.

„Simte intotdeauna trairea vie din corpul tau. Aceasta te va ancora in prezent” Eckhart Tole.

Sa va fie cu folos.

Diana Moga

www.facebook.com/ascu.equilibrium

 

Articole relevante

Imparte

Despre autor

Diana Moga

Diana Moga Consilier psihologic in alimentatie Viata are o modalitate frumoasa de a-ti reaminti de lucrurile pe care esti menit sa le faci. Descopar acum ca momentele de dans si sport pe care le-am trait de-alungul anilor si numeroasele lupte pe care le-am dat cu propria greutate nu au fost intamplatoare. Lucrurile cu adevarat importante vin si revin pana esti pregatit sa le imbratisezi. In prezent, sunt consilier psihologic in alimentatie. Am studiat extensiv domeniul alimentatiei din punct de vedere psihologic si am trait pe propria piele procese nutritionale si psihologice de schimbare a unor comportamente alimentare daunatoare. Cred cu tarie in potentialul fiecarei fiinte, in impactul gandirii asupra a ceea ce mancam si cum mancam si, nu in ultimul rand, in functia mancarii atat ca hrana pentru corp, dar mai ales, ca panaceu sufletesc.

(0) Comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>